Zwik je vaak? Pas op voor gewrichtsinstabiliteit!

01-12-2015

Als je regelmatig ‘door je enkel gaat’ is dat niet goed voor je gewricht. Je hebt dan gewrichtsinstabiliteit die allerlei gewrichtsschade tot gevolg heeft. Gelukkig kun je het regelmatig zwikken prima voorkomen!

 

COMPLEX

Bewegen is een complex geheel. Je staat er (gelukkig) niet de gehele dag bij stil, meer er is continue afstemming nodig. De krachten van buiten, moeten door je spieren, banden en pezen opgevangen worden. Meestal gaat dat in fracties van seconden. Als het systeem soms te langzaam reageert of de krachten te groot zijn dan kun je door ‘je enkel gaan’.

 

TEUGELS

Als je onvoldoende werkt aan je herstel dan zwik je snel weer en nog een keer. Sommige zwikken hun enkel wel een paar keer per week. Het probleem is dat enkelbanden enorme uitgerekt raken. Deze enkelbanden zorgen ervoor dat het gewricht netjes wordt gestuurd. Je kunt het vergelijken met teugels. De enkelbanden zijn dan de ‘teugels’ van je enkelgewricht. Zonder teugels zal de beweging alle kanten opschieten waardoor het kraakbeen enorm beschadigd raakt. Op termijn leidt dit tot bijvoorbeeld vervroegde artrose!

 

HERSTEL

Nadat je ‘door je enkel’ bent gegaan, begint vrijwel direct de revalidatie. Veel rust heeft aantoonbaar negatieve effecten. Hoe moeilijk het ook gaat, bewegen is in het begin erg belangrijk. Door bewegen span je spieren aan. Zo wordt de doorbloeding en de afvoer van de zwelling gestimuleerd. Dat zijn belangrijke voorwaarden voor een optimaal herstel van je gewrichtsbanden.

 

ACTIEVE STABILITEIT

Gemiddeld duurt herstel van banden zo’n 6-8 weken. Meestal heb je niet 6-8 weken last van je enkel, maar dat is de gemiddelde hersteltijd van banden. In die periode is spiertraining essentieel. Spieren zorgen voor een actieve stabiliteit rondom de enkel. Het gaat niet zozeer om spierkracht, maar juist de coördinatie. Deze coördinatietraining wordt vaak vergeten. Het gevolg is dat de enkel niet stabiel is en een volgende verzwikking ligt op de loer. Uiteindelijk worden de gewrichtsbanden zo ruim (laxiteit) dat je bij elke stap moet oppassen. In deze situatie ontstaat heel veel gewrichtsschade.

 

NEEM DE TIJD VOOR HERSTEL

Kortom: een keer zwikken is geen probleem. Maar neem de tijd voor goed herstel. Als de enkel niet meer pijnlijk is, betekent dit niet dat je enkel volledig is hersteld. Coördinatietraining is een essentieel onderdeel en moet goed en consequent worden uitgevoerd. Hoe en wat je het beste kunt doen aan coördinatie daar helpen wij je als beweegspecialist heel graag mee.